Saturday 6 August 2011

Tips untuk menghaluskan kulit badan - scrub badan buatan sendiri

Beras di samping dijadikan makanan ruji orang di Malaysia, ia juga boleh digunakan untuk kecantikan kulit badan.  Caranya adalah :
  1. Ambil segenggam beras dan gorengkan ia tanpa minyak sehingga bewarna keperang-perangan.  Setelah itu kisarkan / tumbukkan ia. 
  2. Kunyit dalam anggaran sebesar ibu jari di tumbuk atau dikisar dan kemudian digaulkan bersama beras yang telah dikisar / di tumbuk tadi.
  3. Ambil sedikit asam jawa, campurkan sedikit air dan tuangkan air asam jawa tersebut ke dalam campuran tadi.
  4. Perapkan adunan tersebut selama lebih kurang 1 jam.
  5. Apabila hendak mandi, gosokkan bahan tadi keseluruhan badan dan biar selama lima minit.
  6.  kemudian mandi seperti biasa. 

CARA MENGHILANGKAN PARUT JERAWAT DAN BINTIK HITAM


jerawat
boleh dikatakan semua orang ada jerawat.
jerawat ni pula biasanya tidak tertumpu pada bahagian muka sahaja malahan turut menyerang bahagian-bahagian lain seperti kepala, bahagian belakang badan, bahagian dada dan tempat-tempat lain.

kenapa jerawat tumbuh???
antara pandangan menarik;
faktor keturunan
ketakseimbangan hormon
kulit berminyak
alergik
dan macam-macam lagi.
boleh baca info lengkap forum tentang kenapa jerawat tumbuh di TanyaSaja
sumber:http://tanyasaja.detik.com/pertanyaan/53269-kenapa-jerawat-bisa-tumbuh
tajuk:Kenapa jerawat bisa tumbuh?


Di sini akan dikongsikan beberapa petua untuk menyembuhkan jerawat dan juga menghilangkan parut jerawat.

sumber:http://medik.iluvislam.com/doa-rasulullah-merawat-jerawat/

tajuk:doa rasulullah merawat jerawat

Ibn As-Sunni menyebut dalam bukunya riwayat daripada sebahagian isteri Nabi s.a.w yang menceritakan,
“Rasulullah s.a.w pernah menemuiku, ketika itu di jariku tumbuh seperti jerawat. Baginda s.a.w bertanya, “Engkau mempunyai minyak wangi zarirah?”. Aku menjawab, “ada”. Baginda berkata, “Bubuhkanlah pada jerawatmu itu lalu ucapkanlah doa:
doajerawat.jpg
“Allahumma musa-ghiral kabiir wa mukabbiras saghiir, sa-gghir maabi”
Ertinya: Allah Yang Mengecilkan Yang Besar dan Yang Membesarkan Yang Kecil, kecilkanlah jerawatku ini
Dikeluarkan oleh al-Hakim dan beliau berkata “Sanadnya sahih namun ia tidak dikeluarkan oleh al-Bukhari dan Muslim dan dikuatkan oleh az-Zahabi
 untuk info secara lanjut tentang minyak wangi zarirah, sila layari laman web di atas yer.
 laman petua nenek juga ada mengesyorkan beberapa petua berguna.

Sumber:http://gemini26576.tripod.com/petua/menjagawajah.html

Menghapuskan Jerawat
Untuk membersihkan muka dan menghapuskan jerawat, sila amalkan salah satu petua ini:-
  1. Bersihkan muka. Kemudian cuci dengan air kelapa tua. Biarkan ia kering sendiri. Kemudian bilas dengan air bersih. Amalkan tiga kali seminggu.
  2. Setelah muka dibersihkan, tutup muka dengan kain tuala yang lembab. Dekatkan muka ke wap nasi atau air panas selama lima minit. Ulangi beberapa minit. Kemudian pakai penyegar muka.
  3. Sejukkan sedikit kanji nasi. Sapukan pada jerawat dan biarkan ia kering di muka. Kemudian cuci dengan air suam. Amalkan setiap hari hingga jerawat berkurangan.
  4. Jika jerawat masih sukar hilang, rebus beberapa helai daun teh warna hijau. Ketika suam, lekatkan pada jerawat dan biarkan sehingga ianya kering.
  5. Tumbuk segenggam bunga melur bersama sedikit air hingga lumat. Sapukan ke muka dan biarkan kering. Kemudian cuci dengan air kelapa muda.
  6. Basuh muka dengan air basuhan beras. Setelah kering, cuci dengan air bersih. Amalkan selalu.
  7. Rendam segenggam beras hingga kembang. Toskan airnya. Tumbuk beras ini bersama segenggam biji betik muda hingga lumat. Campurkan dengan sedikit air. Gentelkan kecil-kecil dan jemur hingga kering. Apabila hendak memakainya, bancuh dengan air dan tempelkan di muka.
  8. Hancurkan beberapa helai daun pucuk jambu batu. Campurkan dengan besak sejuk. Tempelkan di muka sebelum tidur. Amalkan setiap hari.
  1. Rendamkan sehelai tisu ke dalam dua biji putih telur. Tampalkan tisu tersebut pada tempat yang ditumbuhi bintik-bintik hitam. Setelah kering, tanggalkan. Basuh muka dengan air bersih dan pencuci muka. Lakukan dua kali seminggu.
  2. Lumatkan sehelai daun nangka yang agak tua dengan sedikit air. Sapukan pada muka yang telah dibersihkan. Setelah kering, bersihkan muka dengan menggunakan air suam.
  3. Campurkan beras pulut dengan kulit kayu manis. Kemudian goreng tanpa minyak hingga kekuningan. Kisar dan gosokkan pada muka dua kali seminggu.

CARA MENGHILANGKAN PARUT DI BADAN

Selain daripada lendir daun lidah buaya, anda boleh gune asam jawa untuk hilangkan parut pada badan. Ada 2 cara yang boleh anda cuba. Tapi sebelum tue, apakata anda kenali dulu rupa asam jawa atau bahasa saintifiknya "tamarindus indica".



Rajah 1: Pokok Asam Jawa



Rajah 2: Asam Jawa


Cara 1: Hilangkan parut dengan asam jawa

i. Anda ambil dulu asam jawa mengikut keperluan. Kalau parut anda kecil, ambil secubit dua jer mungkin dah mencukupi.

ii. Kemudian, campurkan asam jawa tadi dengan air dan ramaskannya. Kuantiti air tu sikit jer. Jangan sampai ia terlalu cair, ok.

iii. Lepas tu, anda sapukan campuran tadi ke kawasan parut di tubuh anda. Biarkan ia sampai kering.

iv. Sebaik-baiknya anda buat pada waktu malam sebelum masuk tidur. Jadi, ada lebih masa campuran tersebut serap ke tubuh anda. Esok pagi barulah anda basuh.

v. Amalkan cara nie selalu sampailah anda berpuashati dengan hasilnyer.


Cara 2: Hilangkan parut dengan biji asam jawa

i. Anda perlukan beberapa biji asam jawa.

ii. Kemudian, gorengkannya tanpa minyak lebih kurang dalam 5 minit.

iii. Seterusnya, anda goreskan biji asam jawa yang telah digoreng tu kat permukaan kasar. Contohnyer macam batu ker.

iv. Nanti ia akan mengeluarkan serbuk. Bila dah keluar serbuknya, anda titiskan sedikit air dan gosokkannya ke kawasan parut pada bahagian badan anda.

v. Macam biasa, amalkan selalu sampai anda dapat hasilnya.


Selamat Mencuba!


p.s: Mungkin ia akan mengambil masa yang panjang untuk parut yang dah lama atau yang besar. Itu saya kurang pasti. Kita hanyalah berusaha, mudah-mudahan usaha kita diperkenankan oleh-Nya. 


      6 CARA PENJAGAAN KULIT MUKA

        Kulit muka yang tak dijaga dengan baik menyebabkan proses penuaan berlaku lebih awal daripada sepatutnya. Begitu juga dengan kulit yang aktif. Sebab anda kerap menegangkannya tetapi tak membersihkannya dengan sempurna, tak gunakan pelembab serta sering terdedah kepada matahari.



        Gambar - Nivea


        Sebaliknya, kalau anda nak mengekalkan keremajaan kulit muka lebih lama, ikutilah 6 cara penjagaan muka berikut;

        1. Minum air kosong sebanyak 8 - 10 gelas sehari untuk mengekalkan kelembapan kulit. Kalau nak minum lebih daripada 10 gelas sehari pun boleh. :)

        2. Sebelum tidur, basuh muka anda dengan air bersih. Kotoran dan bakteria yang tak dibersihkan tu boleh menyebabkan kulit berjerawat dan timbulnya garis penuaan pramatang.

        3. Jangan lupa juga cuci muka anda sebelum beriadah ataupun bersenam. Kalau berpeluh nanti, ia akan mengurangkan jumlah kotoran serta bakteria yang terkumpul.

        4. Amalkan 3 langkah penjagaan kulit muka. Pertamanya, cuci muka dengan air suam dan gunakan pencuci yang berasaskan glycerin. Lepas cuci muka, gunakan penyegar (toner) dan disusuli dengan pelembap.

        5. Pastikan anda melindungi kulit daripada sinaran matahari sebaik mungkin. Gunakan krim pelindung matahari SPF 15 bagi melindungi kulit terbakar dan masalah kedutan.

        6. Akhir sekali, jika anda mengalami masalah kulit yang serius, berjumpalah dengan pakar kulit atau dermatologis. Dapatkan khidmat nasihat tentang apa yang patut anda buat.


            No comments:

            Post a Comment